Senarai

Hidup adalah keteguhan tekad, bukan apa yang diberikan oleh kehidupan tapi apa yang dapat kita berikan untuk kehidupan, bukan kesulitan kita tapi bagaimana kita mengatasi kesulitan kita.
Share |

Sabtu, 09 April 2011

Semangat Pantang Menyerah


Semalam saya menonton liga inggris, pertandingan antara Manchester United dan West Ham. West Ham bertindak sebagai tuan rumah dan Manchester United sebagai tamu. Sebagai tuan rumah West Ham terlebih dahulu yang inisiatif mengambil serangan. Serangan yang bertubi-tubi akhirnya membuahkan dua gol untuk tuan rumah. Kedudukan 2-0 bertahan sampai turun minum.

Melihat keadaan ini saya kira MU akan kesulitan untuk menyamakan kedudukan apalagi untuk membalikan keadaan. Berkali-kali MU menyerang di babak ke 2 dan dapat dimentahkan oleh West Ham. Sebagai tim besar tentu mereka tidak mau kalah apalagi poin mereka dengan Arsenal tidak terlalu jauh. Manchester United terlihat tidak panik dan terus-menerus mencoba membongkar pertahanan West Ham. Dan gol yang ditunggu-tunggu pun datang dan MU memperkecil ketertinggalan. Gol pertama tadi semakin melecutkan semangat MU untuk terus dapat menambah gol dan menyamakan kedudukan.

Gol balasan datang, dan tuan rumah pun bungkam. Semangat hebat yang ditunjukan United betul-betul luar biasa. Belum puas dengan 2 gol, united kembali menambah gol lewat Rooney sekaligus membalikan keadaan menjadi 3-2. Semangat yang luar biasa kembali ditunjukan anak buah Sir Alex Fergunson tersebut dengan kembali menambah gol lewat kaki Javier Hernandez di menit-menit akhir. Skor bertahan sampai berakhir.
Ini bukan hanya sekedar keberuntungan, kemenangan ini diwujudkan berkat keyakinan dan semangat pantang menyerah para pemain MU. Dengan keyakinan maka kita akan senantiasa semangat untuk mencapai sesuatu hal.

Tidak ada komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...